SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783 
e-mail: sp1debno@wp.pl


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783 
e-mail: sp1debno@wp.pl


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783 
e-mail: sp1debno@wp.pl


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783,
e-mail: sp1debno@wp.pl


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783,
e-mail: sp1debno@wp.pl


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. Komisji Edukacji Narodowej w Dębnie

tel.: 957602783 
e-mail: sp1debno@wp.pl


Ocena użytkowników:  / 2
SłabyŚwietny 

 

hol szkolny

 

 

Szkoła Podstawowa nr 1 w Dębnie od prawie 55ciu lat nosi imię Komisji Edukacji Narodowej.

 

Kim jest Patron naszej  Szkoły?

 

 

INFORMACJE OGÓLNE

Komisja Edukacji Narodowej, właściwie Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca, podległy królowi, państwowy zarząd nad oświatą w Polsce. Pierwsza w Europie państwowa instytucja oświatowa o charakterze odrębnego ministerstwa, której podlegały wszystkie szkoły od akademii do szkół parafialnych, z wyjątkiem Szkoły Rycerskiej.

 

POWSTANIE KEN

Utworzona na mocy uchwały Sejmu z 14 X 1773. Powstanie KEN wiązało się z kasacją zakonu Jezuitów, który skupiał w swych rękach całe niemal szkolnictwo Rzeczpospolitej. Na jej potrzeby przeznaczono majątki po skasowanym zakonie. Przejąwszy sieć szkół jezuickich i opierając się na ich funduszach KEN przeprowadziła zeświecczenie szkolnictwa, zarówno w doborze zespołu nauczającego, jak i przedmiotów nauczania.

 

ZAKRES  DZIAŁALNOŚCI

Stworzyła jednolity system szkolnictwa o układzie hierarchicznym, począwszy od szkół elementarnych, przez podwydziałowe i wydziałowe, po Szkoły Główne w Krakowie i Wilnie. Najważniejsza rola w tym systemie przypadła szkołom głównym, będącym w XVIII w. w stanie upadku.

 

PRZEPROWADZONE REFORMY

Akademię Krakowską i Wileńską poddano gruntownym reformom, zsekularyzowano programy nauczania i grono pedagogiczne, jako obowiązujący język wykładów wprowadzono język polski, rozbudowano badania matematyczno-przyrodnicze. Zmieniając ich nazwy na Szkołę Główną Koronną w Krakowie i Szkołę Główną Litewską w Wilnie KEN zleciła akademiom zwierzchnictwo nad szkołami średnimi i przygotowywanie dla nich kadry nauczycielskiej. Podjęła próby stworzenia uniwersytetu w Warszawie.

Pod kierownictwem KEN pozostawały 74 szkoły średnie, podzielone na 10 szkół wydziałowych i podlegające im szkoły podwydziałowe. Komisja opracowała dla nich nowe programy, w których duży nacisk położono na nauki ścisłe, poznanie języka polskiego, historii i geografii ojczystej oraz etyki świeckiej, ograniczono natomiast rolę łaciny i usunięto teologię.

KEN zainicjowała zakładanie szkół elementarnych, zwanych parafialnymi, udostępniając je dzieciom chłopskim. Z powodu braku odpowiednich funduszy własnych podjęła nieudaną próbę opodatkowania na rzecz szkolnictwa elementarnego probostw. Fiasko tego doświadczenia kazało Komisji poprzestać na zaleceniach dla działających już szkół wiejskich. KEN żywo interesowała się ich losem, przystępując do wydawania specjalnie dla nich opracowanych podręczników.

Po raz pierwszy w Polsce zorganizowała seminaria nauczycielskie, które miały uniezależnić szkolnictwo od nauczycieli duchownych (księży i zakonników). KEN zajęła się opracowaniem nowoczesnych podręczników. Powołane przez Komisję w 1775 Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, złożone z pedagogów i uczonych, opracowało 27 nowych podręczników, w większości dla szkół średnich, ale także m.in. Gramatykę języka polskiego i Elementarz.

 

CZOŁOWE POSTACIE ZWIĄZANE Z KEN

W 1783 KEN ogłosiła zbiór przepisów regulujących pracę szkół, których podstawy opracował H. Kołłątaj. Głównymi działaczami KEN byli: A.K. Czartoryski, I. Potocki, M. Poniatowski, A. Zamoyski, a współpracownikami: G. Piramowicz, H. Kołłątaj, K. Narbutt i A. Popławski.


Hugo Kołłątaj 

 

 

M.J. Poniatowski   Andrzej ZamoyskiAndrzej Zamoyski
                                                               Ignacy  Potocki  

 

 

KEN istniała do połowy kwietnia 1794, jej działalność stanowiła jedno z największych osiągnięć kulturalnych Polski czasów Oświecenia. Pod względem poziomu i organizacji szkolnictwa Polska znalazła się w czołówce krajów europejskich, jako pierwsza wcielała w życie nowe idee pedagogiczne. KEN dążyła do zmniejszenia różnic stanowych w oświacie, zajęła się domowym wychowaniem dziewcząt. Domagając się wychowania patriotycznego wpłynęła na kształtowanie się nowoczesnej świadomości obywatelskiej i narodowej.

 

źródło: http://portalwiedzy.onet.pl/57155,,,,komisja_edukacji_narodowej,haslo.html

 

 

 

 

3033573
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Ostatni tydzień
Ten miesiąc
Ostatni miesiąc
Wszystkie dni
288
3126
18492
2985202
88040
139249
3033573

Twój adres IP: 54.224.230.51
Czas na serwerze: 2017-09-22 02:40:25

Odwiedza nas 42 gości oraz 0 użytkowników.

niadanie.fota.jpg